|
Rynek jest miejscem działania firmy. Jest źródłem jej przychodów i zysków. Ponieważ każda firma jest inna, charakterystyczny jest również układ czynników rynkowych wpływających na jej funkcjonowanie.
Poznać rynek oznacza zorientować się w najbliższym otoczeniu działania firmy. To znaczy poznać m.in. wielkość popytu, segementy rynku oraz czynniki wpływające na popyt. Poznać rynek oznacza również pozyskać informacje o podaży i czynnikach ją kształtujących. Znajomość obu elementów, tj. popytu i podaży na rynku, jest niezbędne dla przeprowadzenia analizy kształtowania się cen i wyznaczenia prognoz.
Celem analizy rynku jest pozyskanie wiedzy, która jest niezbędna dla podejmowania decyzji dotyczących np. strategii rozwoju firmy czy też decyzji związanych z planowaniem działań marketingowych.
W ramach analizy rynku dokonujemy badania m.in.: popytu (realnego i potencjalnego) oraz czynników go kształtujących, podaży i tego, co na nią wpływa. Identyfikujemy segmenty rynku, kluczowe czynniki konkurencyjności oraz szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa. Na tej podstawie, jak również bazując dodatkowo na danych firmy, przeprowadzamy analizę jej mocnych oraz słabych stron. Następnie określamy zasadnicze problemy oraz wskazujemy sposoby ich rozwiązania.
Za każdym razem zakres analizy rynku dostosowujemy do indywidualnych potrzeb zleceniodawcy, starając się, aby przeprowadzone przez nas badania dały odpowiedź na pytania nurtujące kierownictwo firmy.
|
|